KFUM Kalmar Basket

3x3
Långvikens Beacharena

3x3 är en strukturerad tävlingsform av streetbasket och framtagen av det internationella basketförbundet FIBA. 3x3 är en lite enklare, mer avskalad, hårdare och fysisk form av basket. Utvecklingen och utbredningen av 3x3 går otroligt snabbt framåt världen över och spelformen är nu "The no 1 urban team sport in the World" och redan från OS i Tokyo 2020 är 3x3 med som en ny OS-gren!

Lagen består av minst 3 spelare och max 1 avbytare, som tävlar mot varandra på en plan som är cirka hälften så stor som en vanlig basketbollplan. Lagen anfaller mot samma korg.

3x3 är den spontana spelformen av basket och därigenom är Svensk Baskets förhoppning att vi ska kunna locka ännu fler till sporten samtidigt som vi får fler att spela längre. 3x3 välkomnar alla och öppnar upp nya möjligheter för spelare på alla nivåer.

I KFUM Kalmar Basket spelar vi 3x3 på Långvikens Beacharena hela sommaren. Dessutom har vi reserverade träningstider i Sporthall för 3x3 även under vinterhalvåret.

Spelregler för 3x3
2019-07-30 16:16
  • 1 korg, 1 knappt halv basketplan
  • 1 officiell 3x3-boll annars en boll i storlek 6
  • 2 lag, 3 spelare och max 1 avbytare per lag. Ingen coach.
  • 1 poäng för skott satta innanför 2-poängslinjen och för straffkast. 2 poäng för gjorda poäng bakom 2-poängslinjen.
  • Inga avbrott eller check efter poäng
  • 12-sekunders skottklocka
  • Första lag att nå 21 poäng eller som leder efter 10 minuters speltid vinner
  • Först till 2 poäng avgör en förlängning

Arrangör av turneringar kan anpassa sådant som matchlängden, poängtaket och även spelplanens storlek för att möjliggöra för fler att spela.

Tips till arrangörer för planering och genomförande av en 3x3-turnering finner ni här

Se en kortversion som förklarar spelreglerna i 3x3 här

Ladda ner FIBAs officiella regelverk för 3x3 här

Se en mer utförlig regelfilm från FIBA här